9 tips

Mindfulness hoeft zich niet te beperken tot trainingen en bijeenkomsten. U kunt ook in uw dagelijks leven ‘mindful’ bezig zijn. Om dit voor elkaar te krijgen geven wij u negen tips.

1) Haal bewust adem
Wie bewust met zijn of haar ademhaling bezig is, krijgt hierdoor de kans om spanning los te laten.

2) Glimlach naar anderen
U heeft vast zelf wel eens ervaren hoe het is wanneer iemand u onverwacht een warme glimlach schenkt.

3) Combineer gedachten en bezigheden
Wie zijn of haar bezigheden afstemt op gedachten en gevoelens en zich hiervan bewust is, zal eerder in contact komen met de eigen energie.

4) Lichaamsbewustzijn
Wie niet fysiek in balans is, zal spanning in zichzelf opbouwen. Wees daarom bewust van uw lichaamshouding en hoe deze houding u beïnvloedt.

5) Aandachtig eten
Eten is meer dan in leven blijven. Dankbaar zijn voor uw eten zal u helpen genieten van elke hap die u neemt. Weet wat u eet en weet dát u eet.

6) Verplaatsing
Ga bewust van de ene ruimte naar de andere; bij de ene handeling eindigt er iets en de andere handeling biedt ruimte voor iets nieuws.

7) Ontdek iets nieuws
Een grote valkuil is routine. Probeer bij alles wat u onderneemt steeds iets nieuws te ontdekken. Door open te staan voor het ongewone doorbreekt u patronen en wordt het alledaagse een bijzondere ervaring.

8) Stop met multi-tasken
U heeft geen drie paar handen en voeten, ogen en oren. Hoe efficiënt multi-tasken dan ook mag zijn, het brengt uw innerlijk op hol. Probeer uw aandacht te richten op afzonderlijke activiteiten en hiervan te genieten.

9) Doorbreek patronen
Uw geest volgt voortdurend ingesleten patronen. Probeer deze bewust te doorbreken. Stel uzelf op de proef door een bepaalde handeling een tijdlang niet uit te voeren en kijk wat dit met u doet.